Confidence is Beautiful....... (-:

Friday, December 2, 2011

Petua tuk cepat Bersalin...

Masa mula-mula tahu pregnant dulu, doctor kata my EDD(expected due date) 12 Dec 2011. Tarikh tu ditentukn berdasarkan tarikh terakhir period. Setelah masuk bulan ke-7 pregnant, doctor inform yang baby saya cepat matured. possibility tuk beranak awal 2 minggu adalah tinggi.....
Dan sekarang ni, saya da start sakit2.. Tak sabar nak tunggu baby keluar :)

Macam-macam petua orang bagi kat saya supaya cepat beranak dan memudahkan proses bersalin nnt. Antara yang saya amalkan sepanjang tempoh mengandung ni:

1. banyakkan membaca Surah Yusuf (untuk anak yg comel dan cantik), Surah Maryam (mudah tuk melahirkan dan mendapat anak yg soleh) dan Surah Yasin (untuk menjaga akidah dan semoga anak mendapat hidayah).
2. Bacakan surah Al-Fatihah, 3 Qul dan ayat Kursi kepada kendungan setiap malam sebelum tidur (mohon dilindungi dari anasir2 jahat dan mendapat anak yg baik).
3. banyakkan berjalan bagi memudahkan kelahiran bayi. Tapi jangan sampai memudaratkan diri dan kandungan.
4. Squatting. Exercise ni bagus tuk membuka laluan bagi bayi tuk keluar (bukaan pelvic). Kegel exercise juga boleh dilakukan semasa squatting. Kegel exercise membantu dalam merangsang dan menguatkan otot di kawasan vagina.

5. Cara gambar di bawah saya lakukan bila sakit belakang/backpain. Sangat membantu. Lepas buat terus rasa lega :)

6. Gambar kat bawah tunjukkan beberapa jenis exercise yg membantu dalam memberikan kedudukan yg betul tuk bayi dalam kandungan. saya buat semua itu..hehe...
7. Turun naik tangga juga salah satu exercise yg saya lakukan (sebab duduk kat flat takde lif, haruslah naik tangga kn). ini membantu dalam merangsang badan tuk mendapatkan oksigen. Masa turun naik tangga ni, boleh buat breathing exercise jugak.
8. Breathing exercise. Ini penting tuk mengelakkan ibu2 dari perasaan cemas yg boleh menyebabkn kita kehilangan tenaga semasa sakit nak bersalin. Mak saya yang ajar ni.. (Tarik nafas dalam2, lepaskan dari mulut slow2.. buat beberapa kali..klu boleh selalu2 la buat exercise ni.. its help during the Braxton Hicks and contraction. sya da buat..hehe)

Itu jer yg saya buat smpi skrg ni..pasal petua2 makan, mak n abah tak bg sangat ikut sbb lain badan lain effectnye...
Ok..saya nak exercise dulu...Tak sabar nak bagi baby keluar... :) All the best to me.
Permudahkan lah kelahiran anakku Ya Allah!! Amin....

No comments:

Post a Comment